Hon har nyckeln till Laberos magiska värld

29-åriga Sophia Stolpe är ett av de nyare ansiktena i gänget bakom Joe Labero, även om hon nu har varit projektledare för honom i snart fyra år. Och det har redan hunnit bli flera stora produktioner tillsammans, bland annat ”Inferno” i Sverige och ”A Night of Magic at Raffles” i Singapore.

– Det var inte ”bara” att sätta upp en helt ny show i Singapore som det är här i Sverige. Vi fick nämligen starta ett singaporianskt bolag med allt vad det innebär vilket vi fick brottas en del med. Att dessutom vara i ett helt nytt land med kulturkrockar och samtidigt göra allt vanligt jobb som man alltid behöver göra i samband med en produktion, det var en utmaning. För precis som man ska hitta en scentekniker här hemma så skulle man hitta det där också. Så det gällde verkligen att knyta kontakter, nya nätverk och hitta nya samarbeten.

Trots hennes unga ålder har hon snabbt etablerat sig som ett säkert kort i produktionen.
– Den rollen som jag har kräver, oavsett ålder, att man är väldigt noggrann och det tror jag stämmer rätt bra in på mig. Och har du en arbetsgivare som tror på dig och som utmanar dig, ja då blir det oftast bra. Just Singapore var verkligen en sådan sak, jag höll på att dö av nervositet. Jag ville stoppa ner huvudet i marken och aldrig komma tillbaka när jag skulle åka över dit helt själv. Men jag kommer ihåg att Patrik Krall sa: ”Det här kommer få dig att växa”. Och nu, för bara några dagar sedan, stod han och en kollega här på kontoret och gjorde high five: ”Kommer du ihåg hur vi lurade över henne till Singapore?”. Men nu i efterhand så var det väldigt nyttigt, jag fick jättemycket erfarenhet av det och lärde mig otroligt mycket.

Om Labero är helt inne på det resande livet så är Sophia lite av hans motpol. Med en dotter som snart fyller två år är det tufft att vara borta hemifrån för länge och det blir en del pusslande för att få ihop schemat.
– Det är fortfarande väldigt nytt så jag håller fortfarande på att lära mig att kombinera det. Hittills har jag bara haft en uppstart med Labero sedan jag fick min dotter och det var på Vasateatern i Stockholm med den här showen. Och då löste jag det genom att jag hade med mig Lily och mormor de första dagarna. Men nu inför uppstarten av turnén ska jag vara ifrån henne några dagar, och det är ju jättejobbigt såklart. Som tur är så är det ju inte så ofta det sker, på det stora hela under årets gång så har jag det väldigt bra och flexibelt. När hon har gått och lagt sig så kan jag bara öppna upp min mail igen om jag har gått hem tidigare till exempel. Än så länge fungerar det bra.

Att jobba som projektledare är väldigt varierat med många olika typer av projekt, men om det är något som sticker ut för Sophia är det just arbetet med Labero och hans illusioner. Arbetet med att ta fram en ny föreställning, hela vägen från planering till genomförande och en färdig produktion, är alltid en lärorik process.
Vad är det bästa med att jobba med just den här typen av show?
– Det händer nya grejer varje dag, hela tiden och just att det är illusioner känns väldigt speciellt. Det finns inte så många magiker i Sverige rent generellt så det är väldigt unikt att få jobba med just en magiföreställning. Och trots att jag såklart vet hur väldigt mycket av det går till så blir man ändå fascinerad.

Att se publiken bli hänförd gång efter gång är precis den belöning Sophia behöver efter en lång period av budgetar, planering och repetitioner.
– Jag tycker det är väldigt roligt att se folks reaktioner, oavsett om de är fem år gamla eller 45 eller 75, så går det verkligen hem hos alla. Och det är kul att jobba med en artist som har en så bred målgrupp som Labero har, du kan inte se en specifik målgrupp överhuvudtaget utan det är så blandat i publiken och det är väldigt, väldigt roligt.

Sophias starkaste minnen från tiden med Labero är främst kopplade till Singapore och alla upplevelser hon hade där. Privat föredrar hon dock en weekend i Paris framför en resa till Asien.
– Jag älskar Paris, det är min absoluta favoritstad och jag ska faktiskt åka dit nu om bara några veckor igen. Strosa längs med gatorna och sitta på något härligt café, bara titta på människor och äta en croissant, kanske drömma sig bort i Chanel-butiken. Även Mexico är ett härligt resmål, framförallt för hur vackert det är men också för den otroliga maten.
Är det någon plats du verkligen vill resa till som du inte gjort än?
– Jag har aldrig varit i New York vilket jag nästan skäms för faktiskt. Det stör mig lite att jag inte har varit där. Så jag kommer ju åka dit, någon gång, det är en sådan sak som jag bara måste göra.

Men det är inte alltid det flyter på lika bra med alla resor fram och tillbaka. Sophia minns speciellt ett tillfälle när det var dags att flytta in föreställningen ”Inferno” på The Theatre i Göteborg. Labero och en av scenteknikerna skulle flyga hem från Las Vegas efter några intensiva jobbdagar där. Tidsschemat var väldigt pressat och minutiöst planerat efter när de skulle landa för att kunna ta emot allt som behövdes till föreställningen. Problemet var bara att efter alltför hårt jobb och alltför lite sömn var scenteknikern lite förvirrad och blandade helt enkelt ihop AM och PM. Han kom alltså 12 timmar försent till sitt flyg vilket fördröjde hela produktionen.
– Det kan bli väldigt fel när saker och ting går snett och där har vi verkligen ett exempel på hur det kan gå när det går fel. En tämligen liten detalj, bara två olika bokstäver, gjorde att hela produktionen blev försenad. Men det löste sig till slut. Det är många gånger man känner så,  herregud, hur ska det här gå?! Men en premiär har vi alltid och vi kommer alltid stå på scenen.

Ja, för inte en enda gång under sina 25 år (peppar peppar) har Labero ställt in en föreställning. Det har varit nära ett par gånger, men i sista sekund har de alltid bestämt sig för att köra ändå.
– Vi har jobbat med människor som har varit både sjuka och skadade på scenen, allt från magsjuka och knäckta ryggar till brutna fötter och sårade känslor och allt däremellan. Men the show must go on.
Finns det någonting Labero gör precis innan han går upp på scen?
– Självklart, men det kan jag inte avslöja. Då förlorar vi magin och den magin ska vi behålla för oss själva. Så nej, att avslöja någonting hör inte till Labero-världen.